• Marketing Autorisatie

    EDUC Days zal de informatie op dit formulier gebruiken om contact met u op te nemen en u van updates en commerciële informatie te voorzien. Vertel ons alstublieft hoe u gecontacteerd wilt worden:

  • U bent vrij om op elk moment uw mening te veranderen door te klikken op de link « Afmelden » onderaan de pagina van elke e-mail die u van ons ontvangt of door rechtstreeks contact met ons op te nemen via valerie.sneyers@educdays.be. We zullen uw informatie met respect behandelen. Voor meer informatie hierover, aarzel niet om onze website te bezoeken. Door hieronder te klikken, stemt u ermee in dat wij uw informatie mogen verwerken in overeenstemming met deze voorwaarden.

Home > Hot news > “Hoe gaan leerkrachten om met kinderen die het financieel moeilijk hebben?”

Kinderen met een sociaal-emotionele achterstand of een migratieachtergrond krijgen niet dezelfde kansen in het onderwijs. Succes in het leven hangt af van hun netwerk, omgeving en onderwijs. Yasmien Naciri ziet twee cruciale uitdagingen in het onderwijs: de opvang van kinderarmoede en van diversiteit. Op donderdag 21 november geeft ze een lezing op de EDUC Days.

Hoe gaan leerkrachten om met kinderen die het financieel moeilijk hebben?

Yasmien Naciri is ondernemer, marketeer, auteur (“Wij nemen het heft in handen”) en columniste (De Morgen, Radio 1) van Marokkaanse afkomst. Na haar studies richtte ze de hulporganisatie Amana vzw op, actief in België en Marokko, en Fleks, de Antwerpse jeugdwerking in Antwerpen die jongeren stimuleert om te ondernemen. In 2015 ijverde ze voor het statuut van student-ondernemers bij minister Philippe Muyters, waarna het effectief werd gerealiseerd. Onlangs nam ze de Diwan Award in ontvangst voor “Vrouw van het jaar”. Yasmien verwierf bekendheid door haar strijdvaardige visie op onderwijs, jeugdwerk en ondernemerschap.

1 op 10 kinderen in Vlaanderen groeit op in armoede. Volgens Unicef heeft zelfs 1 op 5 kinderen in België een verhoogd armoederisico. Behoeftige gezinnen wonen in krappe huizen met weinig bewegings-, ontspannings- en studieruimte. Ze vinden moeilijk toegang tot de vrijetijdsvoorzieningen, het cultureel aanbod, de bib en het internet. Veel kinderen uit kansarme gezinnen doen het niet goed op school en gaan niet graag naar school. Onzekerheid en een laag zelfbeeld zorgen ervoor, dat ze zonder diploma het onderwijs verlaten. Net voor hen zou onderwijs krachtig moeten werken, als essentiële hefboom om het spook van de generatie-armoede te verdrijven. Heeft Yasmien Naciri oplossingen ?

Deze conferentie is een lezing van ‘Kruit invites‘. Kruit, het kenniscentrum voor Wereldburgerschapseducatie, lanceert ‘Kruit invites’, een lezingenreeks waarbij vier bekende pioniers vanuit hun eigen expertiseveld het belang van wereldburgerschapsthema’s in het onderwijs benadrukken. Zij focussen zich op diversiteit, inclusiviteit, identeit en klimaatverandering.

Deelnemende organisatie